Störningsanmälan
Om du upplever störningar i din bostad eller gemensamma utrymmen som ligger utanför vad som kan anses som normala vardagsljud, bör du först försöka att vänligt prata med den som stör. Många vill inte vara orsaken till störningar och försöker ofta vara försiktigare när de blir medvetna om det.
Exempel på störningar som inte räknas som normala är hög musik, kraftiga fester, höga röster, ihållande trappspring eller buller från maskiner under sena kvällar eller tidiga morgnar. Ljud som lekande barn, matlagning, duschning eller spolning i toaletten (även nattetid), dörrar som öppnas och stängs eller samtal i rimlig volym är däremot ljud som tillhör vardagen och anses inte vara en störning utöver det normala. Våra riktlinjer för trivsel och säkerhet finner du här.
Som kontraktsinnehavare ansvarar du för att inte orsaka störningar som går utöver det normala. Det innebär också att du ansvarar för personer som bor med dig, dina besökare eller som utför arbete i din bostad.
Om störningarna fortsätter trots att du försökt prata med den som stör, kan du göra en skriftlig störningsanmälan via formuläret nedan. Vid allvarliga eller akuta störningar, så som pågående brott – ring 112 och kontakta räddningstjänsten direkt.