
För hyresgäster
Information för dig som hyr bostad av oss

Hyra och betalning
Information om hur du betalar hyran och fakturaalternativ.

Felanmälan
Om upptäckt ett fel i din lägenhet, tvättstuga eller i andra gemensamma ytor.

Tips för enklare underhåll
Gör enklare underhåll i din bostad, exempelvis att byta glödlampor eller rensa golvbrunnen i duschen.

Trivsel och säkerhet
Regler för boendemiljö, husdjur och säkerhet.

Gemensamma utrymmen
Som hyresgäst ansvarar du kollektivt för att hålla gemensamma utrymmen rena och fräscha.

Referensbrev
Om du skött dig bra skriver vi gärna ett referensbrev som du kan ta med till framtida hyresvärdar.
Vanliga frågor och svar
-
Vi tar endast ut fakturaavgift på fakturor som skickas med fysisk post. För att undvika pappersfakturor och extra aviseringskostnader kan du enkelt välja e-faktura eller faktura via e-post.
-
Hyran ska alltid betalas i förskott, senast sista vardagen i månaden före.
-
Du har enligt 24 a§ hyreslagen rätt att på egen bekostnad utföra vissa enklare arbeten i lägenheten, exempelvis att måla om eller tapetsera. Arbetet ska dock alltid utföras på ett fackmannamässigt sätt. Om arbetet inte uppfyller denna standard kan du bli skyldig att ersätta kostnaden för återställande när hyresförhållandet upphör.
Du får inte göra större ändringar, som att byta ut köksluckor, kakelplattor, golv eller ändra planlösningen, utan hyresvärdens skriftliga godkännande.
-
Ja, det är tillåtet att ha husdjur i lägenheten, så länge de inte orsakar orimliga störningar för dina grannar.
-
Om något i din bostad, tvättstugan eller andra gemensamma utrymmen inte fungerar som det ska, är vi tacksamma om du skickar in en felanmälan så snart som möjligt. Vi hanterar inkomna ärenden under ordinarie kontorstider.
Vid akuta händelser som inte kan vänta till nästa vardag, till exempel vid större vattenläckor, översvämning, eller rökutveckling som kan innebära omedelbar risk för personskada eller skador på fastigheten – ring 112 och kontakta räddningstjänsten direkt.
-
Vad tråkigt att du ska flytta ifrån oss, men vi hoppas att du har trivts under din tid här. För att göra flytten så smidig som möjligt rekommenderar vi att du går in på vår utflyttningsguide, där hittar du praktisk information om uppsägning, utflyttningsbesiktning och annat som är viktigt att tänka på.
-
Uppsägningstiden för bostad är tre (3) hela kalendermånader, räknat från första dagen av nästa månad efter att vi har tagit emot uppsägningen.
-
Du som hyresgäst ansvarar själv för att hantera dina saker och grovsopor på ett korrekt sätt. Sälj, skänk eller återvinn det som går, och lämna resterande på närmaste återvinningscentral. Det är inte tillåtet att lämna saker i trapphus, källare, vindar eller gemensamma utrymmen.