För dig som bor hos oss

Tack för att du är hyresgäst hos Malina Fastigheter!

Vi är glada att du valt att bo hos oss och vi strävar alltid efter att du ska känna dig trygg och nöjd i ditt hem. På den här sidan har vi samlat information som kan vara till hjälp i din vardag som hyresgäst. Här hittar du allt från praktiska råd om din bostad och hur du gör en felanmälan, till information om hyresbetalningar.

E-faktura och autogiro

Take a minute to write an introduction that is short, sweet, and to the point. If you sell something, use this space to describe it in detail and tell us why we should make a purchase. Tap into your creativity. You’ve got this.

Felanmälan

Har du upptäckt ett fel i din lägenhet, tvättstuga eller i andra gemensamma ytor?

Gör det själv-videor

Take a minute to write an introduction that is short, sweet, and to the point. If you sell something, use this space to describe it in detail and tell us why we should make a purchase. Tap into your creativity. You’ve got this.

  • Trivsel & säkerhet

    För att bidra till en trygg och trivsam boendemiljö för våra hyresgäster och alla i området har vi tagit fram relevanta riktlinjer och tips som du förväntas följa.

  • Blanketter

    Här finns blanketter för bland annat automatisk hyresbetalning via autogiro, uppsägning eller överlåtelse av hyresrätt, samt för parkering, garageplats och förråd.

  • Ansök om referensbrev

    För hyresgäster som skött sig exemplariskt skriver vi gärna ett rekommendationsbrev som du kan ta med dig till framtida hyresvärdar.

Hela hyresprocessen - steg för steg

  • Bostadsansökan
    När du har hittat ett objekt som du är intresserad av kan du ta kontakt med oss genom ansökningsformuläret på annonsen. Innan du skickar in din ansökan, läs våran uthyrningspolicy för att säkerställa att du uppfyller kriterierna för uthyrning av bostad.
  • Bostadsvisning
    Ifall du uppfyller våra uthyrningskriterier och bostaden fortfarande är ledig kommer vi att boka in en visning tillsammans med dig.
  • Inhämtning av kompletterande uppgifter
    För att förbereda ditt hyreskontrakt och godkänna dig som hyresgäst behöver vi styrka din identitet, inkomst, med mera. Ifall du inte har bifogat dessa i din bostadsansökan kommer vi att efterfråga dessa.
  • Avtalsskrivning
    Ifall alla dokument är i sin ordning och du fortfarande vill flytta in i din nya bostad, är det dags att skriva på hyresavtalet och fira tillsammans!
  • Förberedelser inför flytt
    Det kan vara mycket att tänka på inför en flytt. Vi gör så gott vi kan för att hjälpa dig. Du kan finna lite förberedande tips och tricks i vår inflyttningsguide.
  • Tillträde & inflyttningsdag
    Vi träffas vid överenskommen tid och plats för att tillsammans inspektera bostaden och lämna över nycklarna till ditt nya hem.
  • Boende
    Vi gör allt vi kan för att göra ditt boende så tryggt och trivsamt som möjligt. Vi vill även att du hjälper oss göra detsamma för dina grannar. Det gör du bäst genom att läsa och följa våra trivselregler.
  • Utflyttningsbesiktning och avtackning
    Vi har full förståelse över att livssituationer eller preferenser ändras och att du någon gång kanske vill flytta till en annan bostad. Din uppsägning måste skickas in skriftligt och under uppsägningstiden kommer vi att förbereda allt för en smidig utflyttning. När du lämnar tillbaka nycklarna till oss kommer vi göra en utflyttningsbesiktning tillsammans med dig.
  • Referensbrev
    För hyresgäster som skött sig exemplariskt skriver vi gärna ett rekommendationsbrev som du kan ta med dig till framtida hyresvärdar. Ansökan hittar du här.

Vanliga frågor och svar

  • Med autogiro dras hyran automatiskt från ditt konto varje månad på förfallodagen. Det är ett enkelt sätt att slippa hålla koll på förfallodatum och undvika onödiga påminnelser. För att lägga upp autogiro fyller du i vår autogiroblankett och skickar in den till oss. Blanketten hittar du här.

  • Om något i din bostad, tvättstugan eller andra gemensamma utrymmen inte fungerar som det ska, är vi tacksamma om du skickar in en felanmälan så snart som möjligt. Vi hanterar inkomna ärenden under ordinarie kontorstider.

    Vid akuta händelser som inte kan vänta till nästa vardag, till exempel vid större vattenläckor, översvämning, eller rökutveckling som kan innebära omedelbar risk för personskada eller skador på fastigheten – ring 112 och kontakta räddningstjänsten direkt.

    Om det inte är ett nödläge med omedelbar fara, men ändå något som måste ses över snarast utanför kontorstid, kontakta vår jour.

  • Vad roligt att du ska flytta in hos oss, varmt välkommen! För att förbereda dig på bästa sätt rekommenderar vi att du tar en titt på vår inflyttningsguide, där du hittar praktiska tips och information som hjälper dig inför flytten. Har du några frågor eller funderingar är du alltid hjärtligt välkommen att kontakta vår kundservice.

  • Vad tråkigt att du ska flytta ifrån oss, men vi hoppas att du har trivts under din tid här. För att göra flytten så smidig som möjligt rekommenderar vi att du går in på vår utflyttningsguide på hemsidan, där hittar du all information om uppsägning, utflyttningsbesiktning och vad som är viktigt att tänka på. Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.